Vi er (næsten) alle mobilkunder. Og man skulle jo tro, at faste kunder var dem, man satsede mest på hos udbydere af mobiltelefoni. Men det er det ikke. Det er de nye, dem der skifter over. De troløse, om man vil. Det er nemlig dem, der gives gode introduktionstilbud til. Og det er dem, der tilbydes nye mobiltelefoner til spotpris. Måske er det lidt den omvendte verden? Ikke desto mindre…
Faste kunder betaler for meget?
Og de faste mobilkunder, der ofte beholder den gamle mobil – ja, de betaler gildet. Loyale mobilkunder betaler for de troløse, skriver Politiken.dk – og sådan kan man godt udtrykke det. For, skal du have fat i de gode tilbud, skal du faktisk zappe rundt mellem selskaberne. Muligvis regner man med, at de gamle, trofaste kunder, bliver hængende under alle omstændigheder.
I artiklen står der:
»Vi ser, at teleselskaberne straffer den loyalitet, som de gode kunder viser dem. Til gengæld belønner de illoyale kunder, som hopper fra selskab til selskab efter slagtilbud,« siger Martin Salamon, som er telepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet til metroxpress. Forslag: Forbrugerrådet opfordrer kunderne til at vælge selskaber, som ikke sælger mobiler med tilskud, for eksempel de internetbaserede teleselskaber. «
Fra slagtilbud til slagtilbud
Jeg har lagt mærke til alle slagtilbudene. Og det er faktisk en god ide, at kigge sig godt for. Men mange af os er en smule irriterede over at skulle skifte hele tiden for at opnå de gode tilbud. Jeg er dog endt hos Telmore, der på sin vis har lagt sig midt imellem. De kalder deres binding “håndjern”.
Hvis man køber en mobiltelefon til spotpris er man bundet til et bestemt forbrug i 6 mdr. Dette starter ved 99,-. Skulle dette tilfældigvis svare til det forbrug, man allerede har, har man mulighed for at købe en ny telefon til favørpris hver 6. måned. telefonen er ikke låst til det abonnement, du har, så principielt kan man sagtens købe den til en anden.