Træt af at blive lokket af reklamer?

Vi er alle udsat for et massivt bombardement fra reklamerne. Markedsføring, som det hedder det idag – og det er alle vegne. Nogle måtte hævde, at de ikke er modtagelige, men må dog ofte sande, at det ikke passer. Sagen er desværre den, at det netop er reklamerne, der får os til at købe os fattige i alt muligt – og umuligt – vi ikke har brug for. Desværre.

Tid til oprustning

Skal man dæmme op mod det, skal man opruste. Man kan blive reklamekritiker. Egentlig er det, at bruge reklamerne omvendt. Når du ser reklamerne, så tænk på, hvad det er de vil have dig til at købe. Og tænk over virkemidlerne: “Hvad vil de gerne have dig til at føle”.

Man kan øve sig i at tænke modsat. Jeg har det sådan idag, at jeg har “programmeret” bestemte ting ind i mit hoved, der skal forhindre mig i at købe. Eller i at købe bestemte ting. Ting, jeg ikke har brug for – og bare vil ærgre mig over at bruge penge på. For eksempel:
Skulle jeg være lige ved at putte Snuggle (tidligere Bamseline) ned i kurven, kan jeg næsten se bamsen med pivstemmen for mig – og så er jeg kureret. Og tager i stedet noget ikke-opreklameret skyllemiddel, der bare hedder “Skyllemiddel”. Eller kommer i tanke om, at jeg måske slet ikke har brug for skyllemiddel?

Hvad er dine yndlingsaversioner?

Her kommer min reklame-yndlingsaversion: L’oreal-logik: ”fordi du har fortjent det”. Man køber ofte noget for at trøste eller belønne sig selv. L’Oreal – eller andre, for den sags skyld – skal ikke bestemme, hvad jeg har fortjent eller ikke fortjent!  Jeg har fortjent en økonomi, der fungerer – det får man ikke ved at købe sig fattig i kosmetik, man aldrig får brugt. Ikke kun fra L’Oreal skal det lige siges.

Dette er kun et par eksempler. Man kan ikke undgå reklamernes påvirkning – medmindre man flytter ud på en øde ø. Og det har de færreste nok tænkt sig. Men som svoren reklamekritiker har man mulighed for at dæmme op mod den købelyst, det er meningen, de skal give os.
Tænk sig, pludselig står man og “mangler” ting, man slet ikke anede eksisterede.

Nej, det løser ikke alle problemerne med de (forbrugs)ting, vi hopper på. Men der er en god chance for, at der bliver færre af dem….

Astrid

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.