E-handel: Det skal du checke

Mange handler efterhånden på nettet. Nogle er mere usikre på det end andre. Eftersom man jo ikke går ind i en butik og kommer ud med varen direkte, er mange bange for, at de køber katten i sækken. Inden du handler på nettet, er det derfor en god idé at tjekke de oplysninger, der findes på nettet om sælgeren.

Det vil naturligvis aldrig være en garanti – men man er et godt stykke af vejen.

Informationer om virksomheden?

Er det mon egentlig en seriøs virksomhed, jeg handler med? Det er nok det første spørgsmål. Der er nogle oplysninger, man som minimum skulle kunne finde på hjemmesiden. Disse er ikke bare for at være seriøs – de er faktisk lovpligtige.

  1. Virksomhedens navn skal stå på hjemmesiden
  2. Virksomhedens fysiske adresse skal ligeledes fremgå af hjemmesiden
  3. E-mailadresse, postadresse samt telefonnummer – dette betyder, at det skal være muligt at komme i kontakt med virksomheden
  4. Virksomheden skal opgive sit CVR-nummer (det nummer, de har fået hos det centrale virksomhedsregister)

Informationer om varen

Der skal ligeledes være tydelige oplysninger om den vare, du har tænkt dig at købe. Der skal være nok til at du kan vurdere varen. Det kan være gode billeder,  tekniske specifikationer, informationer om hvordan du skal vedligeholde varen.

Informationer om prisen

Du skal naturligvis have prisen oplyst. Og om hvorvidt leveringsomkostninger kommer oveni. Desuden skal det naturligvis angives, hvorvidt der kommer moms eller eventuelle andre afgifter oveni. Er det salg til private, skal momsen være med i prisen. Det er den som regel ikke, hvis man handler engros.

Desuden skal virksomheden have angive salgs- og leveringsbetingelser. Er disse der ikke – eller er de mangelfulde – er det ikke et godt tegn. Dette er typisk vilkårene for levering, betaling, reklamation osv. Desuden skal firmaet angive, hvad du skal gøre, hvis du ønsker at klage over varen – eller ønsker at returnere den.

Husk fortrydelsesretten!

Fordelen ved at handle over nettet er, at du automatisk har fortrydelsesret. Denne skal være på minimum 14 dage ifgl. loven. Hvis der er manglefulde eller forkerte oplysninger på siden om fortrydelsesretten, er det ligeledes et dårligt tegn. Det tyder på, at firmaet kunne finde på at omgå fortrydelsesretten.

E-mærket

Er varen mærket med det officielle e-mærke, er det en slags blåstempling. Der findes flere mærker, men det kan være en smule svært at gennemskue.

Få hjælp af Forbrugereuropa og Truspilot.

Vil man gerne have en vurdering uden at skulle gennemgå alle disse punkter, er her et par muligheder.

En mulighed for at få oplysninger om virksomhedens troværdighed, er websiden Trustpilot, hvor du kan læse brugernes vurdering af en lang række firmaer. En anden og lidt lettere vej til informationer er “Howard”, som er Forbrugereuropas påfund. Howard er en ugle, og altså en funktion, der kan hjælpe dig med hurtigt at se, om firmaets oplysninger er i orden.

Astrid

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.