Mange butikker tilbyder at bytte varer eller give pengene tilbage, men det er ikke en ret, man har som kunde. Det er fordi butikken vælger at gøre det – ikke fordi loven siger det. Det er der dog desværre mange der tror. Og det giver problemer når kunder automatisk regner med, at de har den ret allevegne. For det er ikke tilfældet – og det er til megen frustration. For begge parter.
Husk at spørge dig for!
Købeloven giver nemlig ikke fortrydelsesret ved almindelige køb i en butik – i modsætning til hvad mange tror.
Du skal derfor være opmærksom på, om butikken giver dig ret til at levere varen tilbage og/eller få pengene igen (kaldet fortrydelsesret).
Det kan sagtens være, at du kun kan bytte til en anden vare (altså bytteret). Og nogle steder har du ikke ret til nogen af delene. Så fanger bordet nemlig.
Nogle butikker kan give en lang fortrydelsesfrist i forbindelse med julen, men det er stadig ikke nogen ret – i lovens forstand. Det er butikkens valg.
Returret og bytteret under udsalg?
Nogle kommer ud for at en butik, der eller lover returret, kun vil udbetale et reduceret beløb, hvis varen i mellemtiden er gået på udsalg. Men selv om varen er kommet på udsalg, når du kommer til butikken, har du stadig ret til at få det oprindelige beløb tilbage eller få byttet til en vare, der koster det samme. Naturligvis forudsat, at butikken tilbyder fortrydelses- eller bytteret.
Gavekort og tilgodebeviser
Gavekort og tilgode-beviser kan ikke – i modsætning til, hvad mange tror – kræves ombyttet til kontanter. Som hovedregel er de gyldige i 3 år. Det kan være, at kortet lyder på en ydelse, f.eks. en klipning, og ikke et beløb. Kortet vil dog stadig gælde som delvis betaling for ydelsen.
Overhold fristerne, hvis du vil kræve din ret
Husk, at butikker kan rent faktisk afvise returnering, hvis retur/byttefristen er overskredet. Det samme kan ske, hvis emballagen er brudt. Også her kræves det naturligvis, at butikken overhovedet har returret/bytteret som deres politik.
Reklamationer og reklamationsret
Fortrydelses- og bytteret er en ting. En anden ting er, hvis fejl ved varen. Så har du nemlig ret til at få varen ombyttet til en ny, repareret eller pengene tilbage. Afhængigt af, hvad problemet er. Dette er et lovkrav og har ikke noget med butikkens politik at gøre. Derfor skal du gemme din bon/kvittering – også selvom du ikke ønsker at bytte. Den er dokumentation for, hvor og hvornår du har købt varen. Den bør gemmes gennem hele reklamationsretten forløb. Dette er normalt 2 år, men har du en garanti, der løber længere, skal du også gemme den længere.
Hvis der viser sig at være fejl på varen inden for den toårige reklamationsperiode eller en eventuel garantiperiode.
Returret ved fjernhandel
For nethandel gælder der andre regler. Det er de samme regler, som gælder ved anden fjernhandel. Her har du en fortrydelsesret på mindst 14 dage – på varer købt i danske netbutikker. Fristen gælder fra den dag, du har modtaget varen.
Det skal lige indskydes, at købeloven også gælder for for eksempel homeparties. Her er det ligeledes regler for fjernhandel, der gælder.
Flere indlæg om købelov og forbrugerrettigheder
Julehandel og købelov: Kender du dine rettigheder?
Spar penge: Gem din kvittering