Hvordan er det nu lige, det er? Kender du dine rettigheder som flypassager? Det er der rigtig mange mennesker, der ikke gør. For problemer med flyselskaber er ikke det, man tænker mest på, når man tænker forbrugerrettigheder.
Men flypassager i EU har faktisk nogle grundlæggende rettigheder, som vi kan gøre brug af. Hvis vi for eksempel bliver nægtet boarding. Eller hvis bagagen forsvinder. Eller ved markante flyforsinkelser eller hvis dit fly slet og ret bliver aflyst. Alle disse ting kan koste dig dyrt – hvis ikke du kender sine rettigheder.
Samme rettigheder i hele EU
Dette er rettigheder, som følger med alle flyafgange fra et EU-land. Desuden gælder de også for flyafgange fra et land uden for EU, hvis destinationen for rejsen er et EU-land og luftfartsselskabet er et EU-selskab. Det er det samme uanset om der er tale om ruteflyvning, charterflyvning og flyrejser, der er en del af en pakkerejse. Der er rigtigt mange mennesker, der er omfattet af disse regler – og alligevel er der utroligt mange, der ikke kender dem. Og det kan give unødvendige udgifter og masser af ærgrelser.
Man skal som udgangspunkt ikke regne med, at flyselskaberne informerer om disse rettigheder, så det er vigtigt, at man kender dem selv. Det gælder for eksempel reglen om, at flyselskabet er forpligtet til at sende en af sted med det næste fly, hvis ens flyafgang er aflyst eller flyet er overbooket. Også selvom næste afgang er med et andet selskab og derfor kommer til at koste selskabet penge.
Mange selskaber vil gøre hvad de kan for at få passagererne af sted med egne fly – det er nemlig langt det billigste for dem.
Erstatning for problemer med fly
Kompensation og erstatning er der indbygget i disse rettigheder – og det er nogle standardbeløb, om er fastsat. Der er faste erstatninger, hvis du bliver afvist ved boarding, hvis dit fly bliver aflyst eller er forsinket. Det er altså ikke et spørgsmål om at opgøre det tab, du har haft, men naturligvis ment som kompensation for dette. Ved forsinkelse er kompensationen afhængig af forsinkelsens omfang. Dog vil kompensation ofte bortfalde ved force majeure.
Bliver dit fly aflyst, har du altid krav på at få rejsen omlagt. Du har også krav på, at flyselskabet sender dig med et andet selskab om nødvendigt. En ny afgørelse har cementeret dette. Vil du hellere have pengene retur for rejsen, kan du naturligvis også det. Er det nødvendigt at vente til dagen efter, har du krav på at få dækket et hotelophold, måltider, to telefonopkald eller e-mails og endvidere transport mellem hotel og lufthavn. Noget, der ellers kunne koste dyrt – ikke mindst hvis hele familien er afsted.
Der er en økonomisk kompensation på mellem 125 og 600 €, som kan komme i spil. Hvor stor den er, er afhængigt afhængigt af rejsens længde og forsinkelsens varighed. Det er flyselskabet, der skal bevise, at de har givet dig besked om aflysningen, og hvornår det er sket.
Det skal understreges, st dette regelsæt gælder for flyafgange fra et EU-land eller afgange uden for EU, hvis bestemmelsesstedet er inden for EU. Det sidste kræver at luftfartselskabet er et EU-selskab. Og det kræves naturligvis, at man selv er mødt op til afgangen i tide.
Forbrug.dk har lavet en video om forbrugerrettigheder i forbindelse med flyrejser: