Nu er der igen varslet prisstigninger på fødevarer. Det er priserne på verdensmarkedet, der er skyld i det – og det kan vi jo ikke gøre så meget ved. Men vi ved, at der bliver brugt tricks for at få det til at se anderledes ud.
Enhver butiksejer ved jo, at ingen forbruger ligefremelsker prisstigninger! Men vi ved jo, at de forekommer, så…
Skal prisen stige SÅ meget?
Nogle supermarkeder bruger også sommetider denne markedssituation til at sætte priserne noget længere op end ravårepriserne kan forklare. Det samme kan gøres i grossistledet. Og når råvarepriserne ige falder, kan det ligeledes knibe med at få priserne ned ieg,
Mange har sikkert undret sig over prisstigninger, som markedssituationen ikke kan forklare. Der bruges mange kneb for at camouflere når priser stiger.
Ikke højere pris – bare lavere mængder
Det er så det nye (ok – helt nyt er det måske ikke) som producenterne har lavet for at camouflere at priserne er gået op. Der er simpelthen mindre i pakken nu. Dvs. at du betaler den samme pris, som du plejer – du får bare mindre med hjem.
Det kunne sådan set være reelt nok. Mindre portionsstørrelser? Men der er en ting, der med sikkerhed viser, at det er hensigten at skjule – ikke bare lave mindre portioner. Emballagen er nemlig stadig den samme størrelse – også selvom der er mindre i. Og den er svær at løbe fra.