Camouflerede pristigninger

Hvad gør man, når man gerne vil hæve priserne, men udmærket godt ved, at forbrugerne ikke bryder sig om det? Man snyder! Man gør alt for at de ikke opdager det. Er det snyd? Vildledning? Eller? Nogle opdager det – de fleste gør ikke. Der er nemlig gjort at for at skjule det. Og vi bliver udsat for det hele tiden. Mange opdager det slet ikke. Hvilket jo også var hensigten! Dine varer stiger i pris uden at du opdager det!


I stedet for at sætte prisen op, reducerer man mængden! Men emballagen har stadig samme størrelse. Så du skal – som forbruger – være virkelig oppe på mærkerne for at opdage det. Og det er ikke bare en fiks ide, jeg har fået – det sker hele tiden.

Eksempler:

En pakke Guldkorn er reduceret med 25 procent fra 500 til 375 gram. Før kostede pakken 31,95 i Kvickly og SuperBrugsen. Nu koster den 27,95 – men det er kun en nedsættelse med 13 procent.

En pakke Kelloggs Cornflakes er mindsket fra 750 gram til 600 gram. Prisen er stadig den samme (29,95) – i nogen butikker faktisk lidt dyrere.

Et glas marmelade fra Den Gamle Fabrik indholdt tidligere 750 gram. Nu er der 625 gram i glasset – men prisen på 28,95 er der ikke pillet ved.

En pose Estrella Taffel Chips indholder nu 250 gram. Tidligere var der 25 gram mere i posen. Men prisen har hele tiden været 19,95 i Rema 1000.

Kilde: 24timer

Ja, man skulle ikke tro, at de gik så langt. Og dog? Læs mere på http://politiken.dk/tjek/dagligliv/mad/article669983.ece.

Hold et vågent øje

Dette er nemlig kun eksempler. Man skal holde øje hele tiden. Det bedste råd er, at kigge ordentlig efter. Og vænne sig til at tænke i kilopriser. Hvilket sikkert er en ny fornemmelse for de fleste. Men der er al mulig grund til at forvente, at det også sker i fremtiden. Butikkerne ved, at kunden kender priserne på varerne – men de ved også, at vi ikke er helt sikre på mængderne.


Astrid

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *